The case en nieuwe uitdagingen - Reisverslag uit Vryburg, Zuid-Afrika van Klaas-Jan Top - WaarBenJij.nu The case en nieuwe uitdagingen - Reisverslag uit Vryburg, Zuid-Afrika van Klaas-Jan Top - WaarBenJij.nu

The case en nieuwe uitdagingen

Blijf op de hoogte en volg Klaas-Jan

06 Maart 2013 | Zuid-Afrika, Vryburg

Dag allen,

Da’s lang geleden…, het laatste verslag wat ik schreef was na het behalen van mijn TC 3 wat vorig jaar Julie was. Mutsi heeft daarna via mijn site vrienden en familie in Nederland proberen te bewegen om wat geld deze kant op te krijgen voor zijn cricket kamp en dat was het wel.

Om met het laatste te beginnen; Mutsi heeft zich in het kamp dusdanig kunnen laten zien dat de cricket unie hem een bursary heeft aangeboden voor een high school in Potchefstroom. Boarding en schoolgelden en alle andere kosten die er mee gepaard gaan worden geheel betaald door de North West cricket unie!! Zes weken geleden hebben we hem daar afgezet met de nodige tegenzin; toen het geheel dichterbij kwam waren er ineens allerlei beren op de weg waarom hij niet moest gaan en waarom Tiger Kloof toch ook een goede school is. Waar..., maar hier op TK kun je je niet in je sport zo ontwikkelen als in Potch waar je begeleidt en getraind wordt door de cricket unie. Hij heeft het nu beter naar zijn zin en is reeds twee weekenden thuis geweest. Weekenden waarin wij hem weinig zien omdat hij veel tijd door brengt met de boarders hier op school.

De reden waarom dit verhaal zo lang op zich heeft laten wachten ligt in de werk situatie. In Augustus 2012 heeft Claire een .... aanvaarding... gehad met onze financiele manager; Louise. In deze maand was de internationale Round Square conference in Johannesburg en voor dergelijke conferences worden er altijd pre en post conferences georganiseerd door Round Square scholen in het host land voor Round Square scholen vanuit de hele wereld die de conference bezoeken. Deze pre en post zijn meer vakantie achtige weken waarin de scholen meer kunnen zien van het organiserende land dan enkel de conference locatie. Claire had deze voor een viertal scholen vanuit vier verschillende continenten georganiseerd. Heb haar een week of 4 erg weinig thuis gezien. In het verleden waarneer Claire dergelijke zaken organiseerde, werd het geld wat nodig is voor de trips altijd aan Claire meegegeven. Dat was ineens niet meer het geval. Op de dag dat de TK delegatie vertrekte, leerde Claire dat het bezine geld en het ongevallen geld aan de bestuurder was gegeven. Normaal reist Claire altijd met Adam, onze zwarte driver. Dit keer was het met Eddie, een blanke collega van ons. Dit viel niet goed bij Claire en na wat heen en weer te zijn gestuurd voor een verklaring van Rector en louise, zei Claire dat Louise een rasist is. Wetende dat er na maart, de maand waarin de auditors komen en deze volgens Louise hadden gezegd dat grote sommen geld verdeelt dienen te worden over meerdere mensen, twee andere trips hadden plaats gevonden waar Adam (z wart) de driver was en de organiseerders blanke collega’s waren en Adan nooit het benzine en ongevallen geld gekregen had. Kortom; een actie gebasseerd op huidskleur en als je dat doet ben je een rassist...nietwaar??

Dat viel uiteraard niet goed bij Louise. Twee weken later, nadat Claire gevraagd was door de Rector op papier te zetten wat de situatie nu eigenlijk precies was geweest, kreeg Claire een brief waarin ze ingeroepen werd in een DC (soort hooring) en de school 3 aanklachten tegen haar inbracht; 1. Verbal assult, 2. Unauthorized expenditure, 3. Breach of contract (studie lening). Deze hooring heeft 5 hele lange dagen geduurd, verspreid over de maanden October tot December. The final “vonnis” kwam vier weken terug waarin Claire schuldig is bevonden op de aanklachten 1 en 3.

Claire werd gezegd in de brief waarin ze aangeklaagd werd dat ze een union member mocht meenemen ter haar verdediging en een collega. Ik heb de eerste vier zittingen als collega aangehoord en heb het respect in het management geheel verloren. John, de principal kent Claire al 11 jaar en weet hoe hard ze werkt en welke offeringen Claire maakt ten goede van de school (en vaak ten koste van het gezin), wist te vertellen dat datgene wat hij voor haar diende te organiseren, een bezoek aan een extra ordinaire school, was geregeld en dat hij Claire hiervan op de hoogte had gesteld en dat de nodige details voor het beozek “in zijn office” waren?! Dit gebeurde in de weken dat Claire al bezig was met de conference en meer weg dan thuis was. Claire is nooit op de hoogte gesteld van het geheel en stond dus op de dag dat deze trip had moeten plaats vinden met lege handen. In overleg met de bezoekende scholen werd besloten naar Sun city te gaan omdat er geen bevestiging van de principal was voor het bezoek aan de school. Er was geen geld gepland voor de entree van Sun city waardoor Claire de entree voor de Tiger school kinderen uit eigen zak diende te betalen. In het verleden was dit nooit een probleem. Als je met argumenten kon aantonen dat het wel gespendeerd was, kreeg je het altijd terug. Nu niet dus!

In de post conference zouden de bezoekende scholen op een donderdag arriveren in Vryburg om ook een weekend op Tiger Kloof te verblijven. De donderdag zou men overnachten in een guesthouse in vryburg en vrijdag en zaterdag zou er in Tiger Kloof geslapen worden. Voor de donderdag bleek er nietgeboekt te zijn voor de Tigers. Wel voor de bezoekende scholen. In een verhit gesprek met Louise, de finance manager, heeft Claire gezed dat ze deze kinderen niet naar huis kon sturen omdat ze niet uit de buurt kwamen. Laat in de middag ouders bellen om hen op te halen, terwijl ouders bericht waren dat de kinderen tot zondag in vryburg zouden zijn, was geen optie. Louise wile niet links of rechts om. Claire zei dat ze het dan wel uit iegen zak zou betalen met in haar achterhoofd dat ze dit kon beargumenteren en dus wel weer terug zou krijgen. De volgende dag kreeg ze te horen dat ze niet naar Tiger Kloof konden komen omdat de spring school verlengd was met 2 dagen. De zaterdag en zondag. Betekent dat ze nog twee nachten in het guest house moest verblijven. Louise wwilde nog steeds niet links of recht om dus worden er nu drie nachten voor 4 studenten aan onze conto gebonden. De school heeft heet ondertussen betaald maar heeft het de afgelopen 2 maanden via Claire haar salaris terug willen halen. Dit kan rechtsgeldig niet als er geen toestemming voor gegeven is en dus is het al twee keer terug gedraaid. De school houdt haar nog steeds verantwoordelijk voor deze kosten wat betekent dat de strijd nog niet gestreden is.

Ondertussen heeft de school ook haar eigen “straf” aan Claire opgelegd in een officiele brief. Ze moet het geusthouse betalen, haar salaris wordt bevroren zolang ze nog bezig is met haar studie (komende 3 jaar) en dat ze van Round square gehaald zou worden. In navraag waarom de school haar eigen straf heeft opgelegd ordt simpel weg gezegd dat ze wilden dat Claire het zou voelen!! Nu vraag ik je.... Ik heb het gehad hier en dat brengt me naar het volgende.

Ik ben in zekere zin ge-head hunt!! “In zekere zin” omdat ik mijn head eerst heb moeten laten zien, voordat het gehunt kon worden. In december vorig jaar heb ik eens een afspraak gemaakt met de gemeente manager. Ik ken de persoon die binnen de gemeente sinds kort op “sport” zit. Een erg dik, vaak slapende man in vergaderingen die weinig tot geen benul van sport ontwikkeling heeft. Ik had mijn cv mee en de manager vond het erg jammer dat ik mijn cv niet een maand eerder aan hem had laten zien. Mathube, de man op sport, was van de ene afdeling naar de sport afdeling gehaald omdat daar een vacante positie was en deze intern snel opgevuld diende te worden. In die maand kwam het management er al snel achter dat ze een fout hadden gemaakt. Mijn cv bewoog de gemeente manager ertoe actie te nemen. Hij beloofde te bellen. Dit duurde mij te lang en in februarie heb ik hem maar weer eens gebeld. “Ja, Top, we are busy, we are trying to create a post for you. Tevens leerde ik dat Thabo, een oud leraar hier op TK en vriend van Claire de afdeling binnen de gemeente aanstuurde waar sport onder valt. We hebben hem ander halve week geleden bezocht. Hij was voledig op de hoogte, kende mijn naam, maar had nooit de link gelegd tussen mij en Claire, een oud collega en vriend van hem. Nu rolde alles ineens veel sneller. Afgelopen Vrijdag kreeg in rond 22h00 in de avond een telefoontje van Benjamin, hoofd IT binnen de gemeente en oud IT medewerker van Tiger Kloof, of ik al een telefoontje had ontvangen van Mathube (de man op sport). “Nee, niets gehoord. Hoezo?”. Mathube had me op de hoogte moeten stellen dat er in de afgelopen twee dagen op het bosberaad, in het nieuwe organogram van Thabo, mijn baan was gecreeerd; Director of Sport Naledi Municipality!!. Dit klonk te mooi. Het weekend duurde lang. Op maandag Mathube gebeld met vragen over de soccer league en hem de mogelijkheid bieden mij te vertellen wat hij mij moest vertellen. Hij zei niets, beantwoorde enkel mijn vragen. Dan thabo maar weer eens bellen. Thabo bevestigde wat Benjamin me vertelde. Heb hem gisteravond ontmoet waarin hij me de details van de job gaf; salaris schaal level 4 (3 keer zoveel dan ik nu verdien), mogelijkheden tot een assistent en een auto is onderdeel van het pakket!!! “19 Maart komt de positie in de krant, ik zal uitgenodigd worden voor een gesprek, maar dat zijn enkel formaliteiten”. Ik weet dat het veel vaker zo gaat in zuid afrika, voor de vorm worden banen geadverteerd, maar achter de schermen zijn zaken al lang ingevuld, maar ik kan er nog niet geheel op vertrouwen. Het zullen spannende weken worden tot de 19e. Het lijkt me een geweldige baan die veel meer perspectief brengt dan TK me ooit zal kunnen geven. Ik hou jullie op de hoogte.

Zo gebeurt er zoveel. Het is ons al lang duidelijk dat we TK moeten verlaten, maar het moet wel mogelijk zijn. Zolang Claire hier werkt kunnen we hier wonen en dat geeft financiele ruimte. Uiteraard wil Claire ook weg, maar met dit in het vooruitzicht gaat ze hier nog even door. Ze gaat enkel haar 18 onderwijs uren doen en haar verplichte 2 middag aktiviteiten en verder zich storten op studie en gezin. Ze is al deze jaren niet gekwalificeerd geweest en wil nu een degree halen. Niet in educatie maar ze zal eerst modules doen uit educatie die ook meegenomen kunnen worden naar andere degree studies. Dit houdt TK in de waan dat Claire trouw bezig is een gekwalificeerd teacher te worden, wonen we nog erg landelijk, ruim, mooi en goedkoop en kunnen we ondertussen onze eigen doelen stellen voor de nabije toekomst.


Liefs,

Klaas-Jan

  • 07 Maart 2013 - 00:56

    Marcha:

    Tjee, wat een toestanden, Klaas! Ik hoop dat je de baan krijgt en dat jullie elders jullie geluk kunnen beproeven! Succes!

  • 07 Maart 2013 - 19:35

    Jan En Bettie:

    Hallo Klaas Jan,
    Wat een verhaal zeg ik moet het nog maar eens rustig doorlezen. groetjes

  • 10 Maart 2013 - 14:27

    De Toppertjes:

    Hai Moi Kloasie,

    Eindelijk eens wat echte actie daar!!!!!!
    Laat ze maar een poepie ruiken daar en dat moet Claire dan ook even doen he??
    Groeten van Lars, Luuk, Thea en Henk

  • 11 April 2013 - 14:01

    Samira:

    Hallo Klaas-Jan,
    Wat een ongelofelijk verhaal..
    Heel veel succes de komende tijd, ik duim voor jullie.

    Groetjes,
    Samira Schouten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Vryburg

Het leven in Zuid Afrika

Recente Reisverslagen:

27 Mei 2016

verslag 2015

17 Maart 2016

test

14 Januari 2015

Na 7 magere jaren, de vette jaren....

19 November 2014

nationale tv gehaald

25 Augustus 2014

vergeten
Klaas-Jan

WK in die enorme "achtertuin" van ons!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 2141
Totaal aantal bezoekers 156076

Voorgaande reizen:

17 Januari 2006 - 30 November -0001

Het leven in Zuid Afrika

Landen bezocht: