De eerste week van de pro license - Reisverslag uit Vryburg, Zuid-Afrika van Klaas-Jan Top - WaarBenJij.nu De eerste week van de pro license - Reisverslag uit Vryburg, Zuid-Afrika van Klaas-Jan Top - WaarBenJij.nu

De eerste week van de pro license

Door: Klaas-Jan Top

Blijf op de hoogte en volg Klaas-Jan

22 Januari 2012 | Zuid-Afrika, Vryburg

Dag allen,

Zo.., de eerste week van de cursus zit er op. Druk geweest. ’s Ochtens om 8h30 naar de velden van Tuks (eerste divisie club van de univesiteit van Pretoria) om de praktijk te doen. Als groep zijn we in kleinere groepen van 3 a 4 verdeeld en hebben per groep een voetbal probleem gekregen. Hier moet je een training op voorbereiden en deze geven aan een groep onder 19 spelers van de Sport academy in Pretoria (al of niet aangevuld met spelers uit de coaches groep). In de middag zijn er lectures van de instructeurs of specialisten uit het werkveld waardoor de vrije tijd erg beperkt is.

Het werken in een groep vergt erg veel discussie met coaches die allen hun eigen gedachten hierover hebbben. Het groep gebeuren kan enkel na het diner in de avond. Veelal waren er ook nog lectures gepland in de avond waardoor het dus vele avonden tot 24h00 werken was. Daarnaast had je in je groep een theorie onderwerp waar je onderzoek naar moest doen en dit presenteren in een power point naar de groep. Ons onderwerp was; de voor en nadelen van man to man, zone en mixed marking bij corners en free kicks from the side (lateral) en hoe dit te trainen. Beide groeps opdrachten hebben we volgens mij goed gedaan. Uiteraard hier en daar op en aan merkingen gekregen maar daarvoor zijn we in een cursus nietwaar?

De komende week staat in het teken van wedstrijd observatie en analyze. De African Cup is gisteren begonnnen en als groepen zijn we toebedeeld aan de verschillende groepen in de African Cup. Elke groep is verantwoordelijk voor de analyze van twee teams in haar groep. De analyses worden gedaan in special daarvoor ontwikkede software waar we allemaal een trial copy van hebbben gekregen voor de duur van de cursus.( Daarna kun je een license voor de software kopen voor ongeveer 1300 euro = 13.000 rand!!) Het idee is dat we bekend raken met het observeren en analyseren van wedstrijden op een proffesionele manier. Het tweede onderwerp van deze week is talent scouting and development. Hiervoor zijn specialisten uitgenodigd vanuit de Duitse voetbal bond. Kijkende naar de ontwikkeling die het duitse voetbal de laatste jaren is door gegaan en wat voor talenten dit geleverd heeft is dit een voorrecht en wordt dit snoepen van misschien wel ’s werelds beste ontwikkelings programma.

Als persoon zit ik goed in de groep. Het is een gekleurde groep met zwart, blank en kleurlingen door elkaar. Sommigen werkende bij de PSL teams, anderen in de academies van deze PSL teams en een enkele met een achtergrond als de mijne. Ik werk hard aan mijn contacten en ben mijn soccer netwerk aan het uitbreidden. Vanochtend zelfs even met de hoofd coach van Ajax Cape town, Maarten Stekelenburg gesproken. Heb zijn email adres gekregen en hij gaat kijken of ze tijd en ruimte hebben om mij mijn internship bij Ajax te laten lopen! Walter Steenberg (analyst bij Mamelodie Sundowns) en coach Themba (mede cursist en scout bij Sundowns) zijn bezig om me inn contact te brengen met Johan Neeskens en Jan Derks (hooofd en assistent coach Sundowns). Cavin Johnsen ( hoofd academie van Platinum Stars) wil een avondje met me een borrel drinken om wat te babbelen. Lijkt allemaal goed. Het beangstigd me wel eens een beetje. Vooral het nu of nooit idee achter dit alles. Na deze cursus heb ik een groot voordeel op alle andere coaches hier in het land. De volgende level 3 cursus is misschien in 2 jaar. Als ik het nu niet doe, als ik nu niet de stap maak naar een Big team, dan zal het nooit gebeuren. Het beangstigde erachter is dat het niet enkel ik meer is. Het is een keus voor het hele gezin. Claire staat er 100 % achter en vangt alles goed op thuis en daar ben ik ook niet zo bang meer voor, maar is Klaas-Jan er klaar voor?? Ben ik klaar voor de stap? Ik weet dat ik het ben en dat enkel het onbekende me wat beangstigd en dat waarschijnlijk de stage van 4 weken bij een PSL team dit onbekende ook weg gaat nemen, maar voor nu krijg ik het er nog wel eens warm van...(en dat in 30 graden buiten, da’s zweten hoor!).

Goed een paar foto’s ter illustratie en wellicht een volgende update na volgende week.

Groet en liefs,

Klaas-Jan

• 22 Januari 2012 - 14:33

Mariska:

Ach Kloas, jij er niet klaar voor zijn...Jij hebt al zoveel ondernomen en overwonnen! Dit kun je ook!!! Zet em op. Maris x

• 22 Januari 2012 - 15:33

Hallo Klaas Jan,:

Het is ook een grote stap maar je bent nog maar net bezig.
    Veel hangt ook af van de groep hou iedereen te vriend want zij kunnen je maken en breken.
    groetjes

• 22 Januari 2012 - 16:58

Klaas-Jan:

wie heeft het bericht hierboven geschreven?

• 22 Januari 2012 - 19:39

Gretha:

Hé lieverd! Zoals je zelf al schrijft ben je daar om te leren. Maar ook om te groeien! en als je de goede voeding krijgt dan groei je vanzelf! Dus: relax man....! Dan wordt het leuk-spannend in plaats van eng-spannend!
    Dikke kus en veel plezier nog!

• 22 Januari 2012 - 20:01

J.H.Top:

Dat was ik.

• 22 Januari 2012 - 21:38

Wiebrand:

He KJ,

Je moet eens weten hoeveel mensen in die voetbalschoenen van jou zouden willen staan!! Ten eerste ben je een bofkont dat je op die cursus bent beland, ten tweede ben je een twijfelkont omdat je denkt of je het allemaal wel aankan en ten derde geven we je allemaal een schop onder je kont want als je nu nog overtuigd moet raken van de kansen die er voor je liggen..... KICK SOME ASS KJ TOP!!!!

• 23 Januari 2012 - 07:35

Jeroen:

Kijk vriend je bent linksom om gegaan en dat is niet voor niets, grijp deze mooie kans aan en zuig het op als een spons het brengt jou ergens, veel plezier en zet hem op en kop hem in.

• 23 Januari 2012 - 07:42

Inge:

Klinkende namen!! Ja, spannend, maar ook uitdaging, avontuur!!! Weet je nog ooit je redenen om NIET naar SA te gaan? Ook naast je neer gelegd en zie wat voor een fantastisch gezin je ervoor hebt gekregen. Je kunt het.

• 24 Januari 2012 - 14:45

Klaas-Jan:

Dank voor de opbouwende kritiek en de verschillende angels. Wellicht heb ik niet de juiste bewoording gebruikt. Het beangstigde is dat het een keus voor het gezin is. Een keus in de onzekere wereld die betaald voetbal wordt genoemd. Vooral hier in ZA waar de clubs eigenaren hebben die weinig lange termijn visie hebben en nog minder geduld met coaches. Uiteraard is het in de jeugd, de development wat zekerder, maar da's niet waar ik me op richt.

• 24 Januari 2012 - 18:12

Neef Luuk:

Zo heeee allemaal voor papa bekende namen lees ik hier. Ome Kloas moet even heel gauw normaal gaan doen. Niet zo ouwehoeren en gewoon aan de bak. Doe je het niet dan heb je een leven lang spijt. Zei ik met de luier vol, tja dat spul spaar je ook niet op toch?

• 25 Januari 2012 - 06:48

Tante Tet En Oom Ton:

Wat kan het leven toch ver(b)oeiend zijn neef. Steeds maar weer keuzes maken en als het goed is kom je er steeds weer sterker uit.
    Volg je gevoel en strooi daar een scheutje verstand overheen. Je gezin steunt je, wat wil je nog meer!
    Groeten vanuit Zwolle

• 20 Februari 2012 - 18:30

Cor, Antine & Rosa.:

Klaas-Jan van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Het is al wat later maar wij wensen je toch nog een prachtige dag toe. Wij hebben jouw laatste verslagen met belangstelling gelezen. Veel succes en wij weten zeker dat je zult slagen. Groetjes uit Heerenveen.