Sports academy vervolg - Reisverslag uit Vryburg, Zuid-Afrika van Klaas-Jan Top - WaarBenJij.nu Sports academy vervolg - Reisverslag uit Vryburg, Zuid-Afrika van Klaas-Jan Top - WaarBenJij.nu

Sports academy vervolg

Door: Klaas-Jan Top

Blijf op de hoogte en volg Klaas-Jan

04 November 2011 | Zuid-Afrika, Vryburg

Dag mensen,
Hoe is het aan die kant van de evenaar? Van een enkele weet ik hoe het hem, haar of hen vergaat. Van anderen is het een raadsel zo langzamerhand. Het zal ook voor jullie moeilijk zijn om in contact te blijven met al de verschillende netwerken die we hebben. Het zij zo.

Hier is het goed. Warm, arm en gezond. Arm is dan relatief natuurlijk. Er zijn vele hier in de nabije omgeving die nog geen tiende van wat wij verdienen binnen krijgen. Binnen krijgen kan dan weer letterlijk genomen worden.

Een update over de werkzaamheden hier. Na het schrijven van het vorige verslag is er veel gebeurt. Ben lekker aan het reizen in eigen land geweest om kennis op te doen voor het opstarten en het runnen van een sport academy. Dat is het eerste wat ik geleerd heb; het is beter een sport academy op te zetten dan een soccer academy. Op een school sport symposium in Pretoria heb ik Danie du Toit leren kennen. Een manager van de sport academy in Pretoria. Deze academy host 16 sporten binnen de academy en levert deze dagen jonge talenten aan bij professionele teams.

Dat is uiteindelijk de bedoeling van een sport academy. Het vergroten van kansen van de leerlingen in de ZA maatschappij met een sport carriere. De leerlingen binnen deze academy hebben hun normale schooldag maar starten deze 1,5 uur vroeger met een ochtend training. Na schooltijd is er 30 minuten voor wat eten en opfrissen om vervolgens in de namiddag training nummer twee te krijgen. Na het trainen is het douchen en eten en vervolgens twee uur huiswerk maken. De tijd en energie die er dan nog is mag als vrije tijd ingevuld worden maar om 21h30 gaat het licht uit.
De leerlingen waar ik mee gesproken heb, ben op de laatste dag van het symposium bij Danie en zijn sport academy geweest, verbaasde mij vwb de volwassenheid zij hadden. Vragen als wat zij vooral geleerd hadden werden beantwoord met het plannen van hun levens, het bewustzijn van hun talenten en deze niet te vergooien maar hard te werken om er te komen. Vergeleken met de leerlingen die we hier hebben was dat een verademing; jonge geesten in jonge lichamen met een doel in hun leven. Als we dat kunnen klaar spelen op Tiger Kloof, dan hoeven we ons geen zorgen meer te maken over het academies presteren van onze leerlingen (dat doen we dus nu wel).

Via deze academy ook in contact gekomen met Dawie Malan van het high performance centre in Potchefstroom (3 uur van Vryburg). Deze heb ik een week later bezocht. Dawie is een professor aan de universiteit van Potch en directeur van het high performance center. Dit kan vergeleken worden met papendal in Nederland. Er zijn er meerdere van in ZA maar deze in Potch is bijzonder omdat deze zonder enige subsidie van de overheid draait. Da’s te merken. Er heerst daar een gezonde werksfeer van mensen die weten waarvoor ze bezig zijn. Dawie heeft me veel kunnen vertellen over het wel en wee van top sport in ZA en wat onze positie daar in kan zijn. Daarnaast hebben zij bijgedragen in het opzetten van het soccer instituut in Mafikeng (1,5 uur van Vryburg) , verbonden aan de universiteit van Mafikeng. Dit instituut heb ik ook bezocht. Heb gesprekken gevoerd met de hoofd trainer daar (een eigenwijze kwast die prof voetballer is geweest in ZA en vervolgens het trainer coach vak ingegaan is. Van hem niet zo veel losgekregen, van anderen om hem heen veel meer. Al met al ben ik nu redelijk beslagen om de academy hier te kunnen starten. Maar…., er is altijd een maar, wat ik ook geleerd heb is dat de organisaties die ik bezocht heb, weldraaiende machines zijn. Alles is gericht op het onderwijzen van de leerlingen/studenten. De leeraren, het begeleidings systeem, de keuken, het onderhouds team, de was dames, de hostels, de trainers, de managers, etc, etc. Dat is de reden dat ik na het opdoen van al deze kennis geen vervolg heb kunnen geven aan het opstarten. Ik wist (weet) nog niet goed hoe wij hier op TK iets kunnen neerzetten wat ook maar de helft zo goed is van wat ik daar gezien heb. Ik wil niet iets starten wat na een jaar, misschien twee, in elkaar valt door niet te kunnen brengen wat voor ogen heeft gestaan.

Afgelopen weekend hebben we een strategische meeting met schoolmanagement, schoolbestuur en school board gehad. Alle kopstukken in de school onder een dak. Als lid van het schoolmanagement team heb ik hier bij aanwezig kunnen zijn. De academy is een van de hot items in de lange termijn planningen van de school maar de verscheidenheid in manier van doen binnen de governing structuren van de shool staan vele ontwikkelingen tegen. Ben dus nog steeds niet overtuigd van de ability van de school om de sport academy neer te kunnen zetten. Ik heb al te lang aan te veel touwtjes lopen trekken om het normale sport programma lopende te houden. Ik heb van board en SGB acties nodig die mij laten zien dat “we” deze academy neer kunnen zetten en draaiende kunnen houden en leveren wat we willen leveren.

Het schrijven van dit verhaal maakt me dat ineens duidelijk. Ik heb de laatste maand wat “verloren” rond gelopen met een mistig gevoel wat mijn visie heeft vertroebelt. Ik geloof dat de mist nu ineens wat optrekt. Het is me nu duidelijk wat ik moet gaan doen voor dat we dit jaar afsluiten. De examens zijn begonnen wat betekent dat ik geen lessen meer heb en dus meer tijd heb om met andere zaken bezig kan zijn. Ik zal een document opstellen waarin ik een opsom waar TK zal moeten verbeteren om haar doelen (waar de academy een van is) te realiseren.

In het gezin gaat het nog steeds goed. Laatste drie weken met Mutsi elke woensdag naar Potch geweest voor cricket trials. Hij is medio dit jaar geselecteerd in het fast bowling project wat gesubsidieerd wordt door de North West Cricket federatie. Een aantal van deze geselecteerden zullen doorstromen in het fast bowling project in Potch wat betekent dat Mutsi nar een boarding school daar zal gaan en in een soort van cricket academy terecht komt. Zou mooi zijn. We zijn nog aan het wachten op de resultaten van zijn trials. Tumi vind het mede hierdoor ook elke dag weer tijd worden dat ik met hem begin te trainen om hem uiteindelijk ook naar een academy te krijgen. Een soccer academy wel te verstaan. Emmanuel Wiebrand en Warona Amalia Top zijn nog steeds de ”schatten” van mijn leven. Geniet elke dag van ze. Claire is goed. Is de afgelopen tijd ook veel op pad geweest als Round Square coordinator van TK. Een regionale conference in Johannesburg en een internationale in London.

Tussen de bedrijven door zijn we ook nog een weekje op vakantie geweest met de twee stagiaires en Mike in Pilanesberg. Lekker kamperen, beetje dieren spotten, biertjes drinken, kamp vuurtjes maken, braaien en zwemmen. Heerlijk.

Ik wil afluiten met het bedanken van vriend Joost van Geel. Joost is zo “vriend” geweest om de helft van mijn ticket naar Nederland te sponsoren. Ik vlieg de 7e December naar Nederland en vlieg de 17e terug. Het weekend van 10 en 11 December zal ik met Joost en andere mannen zijn 40ste verjaardig vieren in een blokhut op de hei. Lijkt me prachtig. Voor de overige dagen ben ik beschikbaar voor soort gelijke uitingen.

Kus KJ

O ja, voor de actie help KJ de winter door kunnen donaties over gemaakt worden op: KJ Top, Rabobank, 35.94.27.537. D’as dan enkel voor de dagen in Nederland. Dan hoef ik geen dure randen in Ned te besteden. Donaties vanaf 2,50 (de prijs van een kop koffie) worden ten zeerste gewaardeerd. Moi

  • 04 November 2011 - 18:22

    De Auteur:

    Sinds het plaatsen van dit verhaal heeft deze site in 4 uur tijd 141 hits gehad en NIEMAND die even een berichtje achter laat....??!!

  • 04 November 2011 - 20:34

    Jan En Betty:

    Zo, dus ben ik de eerste.
    Fijn om weer even iets over jullie te lezen. De oproep van mam heeft dus geholpen.
    Hier in Kollumerzwaag alles goed.
    Nu de foto´s nog even bekijken.
    groetjes.

  • 04 November 2011 - 20:38

    Jan:

    Alweer een reactie,
    prachtige foto´s.
    groetjes

  • 05 November 2011 - 12:17

    Sonja:

    Hoi Klaas Jan!! (a.k.a. Gertje)

    Dát is lang geleden!! Remember me? Is denk ik wel 4 jaar geleden dat we elkaar hebben gezien bij Peter (tijd vliegt...). Goed om te lezen dat het je leven in ZA je nog steeds goed bevalt, en wat zijn de kids alweer groot joh!!

    Hier gaat ook alles goed! Ik kan je het heugelijke nieuws vertellen dat ik 10 weken geleden moeder ben geworden van een prachtjochie met de naam Brent!! Jaha.. Sonja is moeder!! Zit nu nog in mijn verlof, dus heerlijk aan het genieten!!

    Wie weet zien we elkaar nog eens in Fryslan (of ZA, who knows!).

    Lieve groet aan iedereen van mij!

  • 05 November 2011 - 20:39

    Bram:

    Dag Klaas-Jan. Ik was zo even aan het googlen en kwam via sport en waarbenjij op jou blog.
    Ik zie dat je in de sport bezig bent. Ik heb een tijdje in Kuruman gewoond. En nu woon ik (recentelijk) in Pretoria. Ik werk ook in de sport business. Misschien is het leuk ff te kletsen, en wat ervaringen uit te wisselen. Doordeweeks ben ik gewoon bereikbaar: 0769223558

  • 06 November 2011 - 09:40

    Sharine:

    Hallo vriend,
    Blij weer eens iets van je te mogen horen en dat het nog allemaal goed bevalt in ZA.
    Hier gaat het ook allemaal goed. Mijn zoon zit nu een maand of 2 in Taiwan voor zijn studie. Hij moet nog een maand of 4, mis him a lot though. Gelukkig heb ik mijn dochter ook nog.
    Jouw kinderen groeien ook als kool. Doe Clair en de kids de groeten.
    Liefs

  • 07 November 2011 - 08:46

    Wiebrand:

    He KJ,

    Mooie foto's! En hopen dat het nu gaat lukken met je plannen daar! Mooi verhaal weer. Hier gaat alles goed.

    Big hugs to the familiy

  • 07 November 2011 - 11:22

    Jellie:

    Hé Klaas-Jan,

    Leuk om weer even te lezen hoe het met jullie gaat. Hier is alles goed, Fenna groeit als kool en papa en mama genieten van de ontwikkelingen van de kleine meid! Veel succes daar nog en veel plezier straks in Nederland!

    Groetjes
    Jellie

  • 08 November 2011 - 09:10

    Erik Stellingwerf:

    Ik denk dat Klaas-Jan in zijn verslag vergeten is de fotocamera te bedanken.

    Vriendelijke groet,

    1 van de stagaires in dat verslag van je!

  • 09 November 2011 - 11:43

    Jelle De Graaf:

    Hé KJ,

    Altijd weer prachtig om een verhaaltje van je van onder de evenaar te lezen.

    Dan menen wij dat het hier vaak moeizaam is om iets voor elkaar te krijgen, maar als ik jouw verhaaltje zo lees....

    Verder mooi dat alles goed gaat, ik lees tenminste niks meer over je vermoeidheid enz.

    Hier gaat ook alles zijn gangetje, weinig spectaculairs geloof ik....

    Groet Jelle


  • 15 November 2011 - 17:02

    Jeffrey Van Der Zee:

    hey KJ,

    Zo te zien is het leven nog steeds nice in Zuid Afrika. hier in Nederland komt het koude fond helaas er alweer aan.
    Hoe is het met de vrouw en kinderen en de rest in S.A? ik denk nog vaak terug aan die SUPER tijd bij jullie!!!

    groeten Jeffrey

    hope you still know me!;-)

  • 22 November 2011 - 18:34

    Cor&Antine :

    Hallo Klaas-Jan & family,
    Fijn om weer wat van jullie te "horen".
    Onze eigen Afrika-herinneringen kwamen weer boven bij het lezen van jouw verslag. Prachtige foto's & jaloers op het mooie weer bij jullie! Mocht je tijd hebben je bent in december van harte welkom in Heerenveen. Groetjes, ook aan Claire en de kinderen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Vryburg

Het leven in Zuid Afrika

Recente Reisverslagen:

27 Mei 2016

verslag 2015

17 Maart 2016

test

14 Januari 2015

Na 7 magere jaren, de vette jaren....

19 November 2014

nationale tv gehaald

25 Augustus 2014

vergeten
Klaas-Jan

WK in die enorme "achtertuin" van ons!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 3768
Totaal aantal bezoekers 156047

Voorgaande reizen:

17 Januari 2006 - 30 November -0001

Het leven in Zuid Afrika

Landen bezocht: