The start of 2014 - Reisverslag uit Vryburg, Zuid-Afrika van Klaas-Jan Top - WaarBenJij.nu The start of 2014 - Reisverslag uit Vryburg, Zuid-Afrika van Klaas-Jan Top - WaarBenJij.nu

The start of 2014

Door: Klaas-Ja Top

Blijf op de hoogte en volg Klaas-Jan

10 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Vryburg

The start of 2014

Dag lieve lezers, vrienden en familie,

2014 moet een jaar met vernaderingen zijn en wat dat aan gaat is het goed begonnen. Ik schrijf dit verhaal nu vanuit mijn nieuwe werkplek; de gemeente Naledi (vryburg) als de manager of Sport. In de weinige dagen dat ik hier nu ben heb ik reeds geleerd dat er vele mogelijheden zijn in de gemeente om de sport een boost te geven. De financien hiervoor liggen al lange tijd te wachten om gelinkt te worden met projecten die de sport ontwikkeling ten goede gaan komen. Het eerste project, wat volgende week gaat starten, is de upgrading van het Huhudi stadium. We gaan hier een artificial turf in leggen (kunst gras) en de athletiek baan eromheen upgraden. De kleedruimtes en de tribune zullen afgebroken worden en opnieuw gebouwd worden. Ondertussen heb ik mijn idee om de gemeente sport gronden in tripple P’s (Public, Private Propperty) te onderhouden in een document aan het management en de wethouders bekend gemaakt. Dit wordt volgende week in een portfolio meeting besproken.

Naast dit project ga ik volgende week een bezoek brengen aan de 3 zwembaden die we hier hebben. Alle drie zijn non aktief maar er is geld beschikbaar om ze operational te krijgen. Het laatste project wat ik voor nu in de pen heb is het kopen van een franchise om een up to date fitness te starten. Er is 800.000 rand beschikbaar, de franchise kost 1.4 miljoen waarvan de helft beschikbaar moet zijn bij de start van het project. Als ik deze drie projecten dit jaar van de grond kan krijgen zal ik een community erg blij maken.

Door mijn bonus en andere gelden vanuit scouting en coaching hebben we overigens een goede december maand gehad. We hebben eigenlijk niet gevoeld dat we een salaris minder hadden, in fact we hebben nog nooit zo ruim kado’s, eten en drinken kunnen kopen om kerst en oud en nieuw te vieren. We hebben het breed uitgelegd en hebben het op meerdere dagen in de vrije december maand gedeelt met GROEPEN van vrienden, collega’s (oud) en bekenden die de farm wilden bezoeken. Vaak brachten ze hun eigen braai vlees en hebben wij enkel voor de bbq gezorgd en de nodige dranken. Het was niet eenvoudig om de 2de Januari te beginnen wetende dat de 1ste Januari hier een is van feest, braaien en drinken. Ook al hadden wij het idee het rustig aan te doenop de 1ste, om 11 uur kwam de eerste groep, 14 uur de 2de en rond 17 uur de 3de. Al met al een dag met een dubbele braai en de nodige dranken.

Warona en Emman hebben genoten van de vakantie thuis. Het zwembad naast het huis maakt het als een vakantie huis en als de kids zich vermaken dan hebben de ouders rust. Dat hadden we. Het is een heerlijke vakantie geweest. Tumi maakte het altijd een feestje in het zwembad met de kleintjes en Mutsi had zijn nukkige dagen maar heeft voor het grootste gedeelte van de vakantie zich prima vermaakt.

De Top farm is ook langzaam aan het groeien. Ik heb twee schapen gekocht die beide hoog zwanger waren. De eerste gaf een lam binnen een week en de 2de bracht een nieuwjaarts lammetje, geboren in oudjaars nacht. De eerste shift aan kippen is geslacht, heb er overigens zelf ook een aantal geslacht, geplukt en gegeten. De 2de shift is stadig aan het groeien. De varkens hebben we nog niet gestart. Ik zal eerste een “bakkie” moeten hebben om het vervoer van het (afval) eten voor hen te kunnen transporteren en de varkens zelf te kunnen vervoeren naar het slachthuis in Klerksdorp. Dit staat in de planning voor het eerste kwartaal dit jaar.

Claire zit momenteel nog thuis. Ze hoopt binnenkort tenders te krijgen om ons maandelijks inkomen verder te doen groeien. Tenders heb ik in een van de vorige verslagen uitgelegd. Ze krijgt ondertussen wel de kriebles van thuis zitten en niet een focus te hebben in de dag buiten het huishouden (farm houden). Het outdoor en adventure idee heeft nog niet voldoende aandacht van ons gekregen om hier iets over te kunnen zeggen. We hebben wel wat ideeen hier en daar, dacht ook de valley te kunnen gebruiken voor “klomp golven” , en zo zijn er wel andere gedachten maar we moeten nog steeds om de tafel met onze lanlord om te kristaliseren hoeverre we haar land commercieel kunnen gebruiken.

Goed, i laata verder de foto’s weer voor me spreken. Hoeb het goed, hou het warm in deze koude maanden in Nederland. Ik zal af en toe aan jullie denken wanneer ik op de rand van ons zwembad mezelf warm en droog van een uurtje zwemmen.

Groet,

KJ and family



  • 10 Januari 2014 - 15:41

    Gretha:

    Fijn om te lezen en te zien dat het goed gaat, dat de vakantie leuk was, dat jullie zo veel fijne vrienden hebben om mee te delen en feest te vieren en mooi dat je je leuke baan met uitdagingen hebt! Op wat voor tenders gaat Claire inschrijven? Hier begint het jaar ook goed: Klaas gaat weer werken en ik heb in dit nieuwe jaar al weer twee nieuwe cliënten mogen verwelkomen in Praktijk Top! We bellen binnenkort. Liefs!

  • 10 Januari 2014 - 19:01

    Jan En Bettie:

    Hallo familie,
    Dit was weer eens een mooi en positief bericht. fijn om te horen dat het nu allemaal weer goed gaat.

    groetjes

  • 14 Januari 2014 - 11:24

    Gerard:

    He Topper,

    Ik zit met een glimlach je verhaal te lezen. Niks is voor niks, het ziet er weer zonnig uit bij jou en dit doet mij goed. Het leven valt ook niet mee, we proberen altijd alles onder controle te houden en wat we ook proberen het lukt ons nooit. Er is maar een constante in het leven en dat is verandering. Het is de kunst om mee te bewegen en te genieten van de reis die we ons leven noemen. Als je inziet dat je niet de regie hebt, kun je gaan genieten van de reis.

    Liefs Gerard

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Vryburg

Het leven in Zuid Afrika

Recente Reisverslagen:

27 Mei 2016

verslag 2015

17 Maart 2016

test

14 Januari 2015

Na 7 magere jaren, de vette jaren....

19 November 2014

nationale tv gehaald

25 Augustus 2014

vergeten
Klaas-Jan

WK in die enorme "achtertuin" van ons!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 9681
Totaal aantal bezoekers 156072

Voorgaande reizen:

17 Januari 2006 - 30 November -0001

Het leven in Zuid Afrika

Landen bezocht: