Het jaar 2011 begonnen - Reisverslag uit Vryburg, Zuid-Afrika van Klaas-Jan Top - WaarBenJij.nu Het jaar 2011 begonnen - Reisverslag uit Vryburg, Zuid-Afrika van Klaas-Jan Top - WaarBenJij.nu

Het jaar 2011 begonnen

Door: Klaas-Jan Top

Blijf op de hoogte en volg Klaas-Jan

25 Januari 2011 | Zuid-Afrika, Vryburg

Moi,

Het is altijd weer een bevalling om een stuk te schrijven; het begint met een schuldgevoel dat ik al zo lang niets heb geschreven, dan het zoeken naar de juiste foto’s en filmpjes, dan het denken over wat te schrijven om vervolgens tijd te vinden waarin ik in alle rust kan zitten en mijn gedachten aan het toetsenbord kan toevertrouwen. Vraag me nu af waar de vergelijking met de bevalling vandaan komt, maar het is altijd een hele opluchting als het er eenmaal uit is. ‘k Heb nu twee bevalling van heel dicht bij meegemaakt en dat is waarschijnlijk waar de vergelijking vandaan komt.

De vakantie is ondertussen weer twee weken voorbij en er is al weer zoveel gebeurt en gedaan dat het voelt alsof ik al weken aan de gang ben. Ben de afgelopen weken druk geweest met het uit de doeken doen van de veranderingen die ik wil aanbrengen in het afternoon programma. Het programma zelf is nog niet gestart omdat ik de middagen nodig heb gehad om “meetings” te hebben met de teachers om hen de plannen duidelijk te maken en te zorgen dat zij achter het idee gaan staan. Da’s aardig gelukt ook al heb ik wel het idee dat enkelen zich wat onrustig hebben gevoeld omdat zij een van de redenen zijn waarom het programma gewijzigd moet worden. In plaats van allerlei losstaande activiteiten (sport en cultureel) heb ik nu de activiteiten geclusterd in “clubs” waarin de teachers verantwoordelijk zijn voor de invulling en verloop van de activiteiten. De teachers zijn verbonden aan de clubs vanuithet vak (de vakken) waarin ze lesgeven. De “English club” bij voorbeeld moet nu gedragen wordendoor de engelse teachers. Welke activiteiten zij willen aanbieden in hun club is aan hun. Drama, public speaking, debate, poetry zijn een paar voorbeelden. Naar gelang hun eigen drukte moeten ze maar uitmaken in hun English department hoeveel activiteiten ze kunnen aanbieden en kunnen bemannen. Dit geldt voor de Round Square club, de Science club, de Environmental club en de dans en muziek club. De docenten die niet direct via hun vakgebied aan een culturele activiteit verbonden konden worden zijn ingedeeld in de sport clubs. Elke sport club (voetbal, netbal, basketbal, cricket en hockey) heeft twee docenten die verantwoordelijk zijn voor de trainingen als ik (nog) geen coach van buiten af heb weten aan te trekken en voor de organisatie van en omtrent wedstrijden die gespeeld dienen te worden. Daarnaast is de planning van de activiteiten anders wat meer scholieren tegelijk bezig kan houden wat betekent dat er minder scholieren in de verplichte Prep (huiswerk maken) zullen zitten wat weer een opluchting is voor de docenten die in geen enkele club betrokken zijn. Zij moeten toezicht houden op de prep kinderen.

De woensdag middag ga ik nu gebruiken om het “house system” te intensiveren. De school is onderverdeeld in 5 huizen, vernoemd naar de ex principals vanaf de opening van de school in 1904. De huizen zullen op de woensdag middag competities hebben in sport en culturele activiteiten. Elke scholier is verplicht zich voor een sport en een culturele activiteit in te schrijven en zal dus ook moeten participeren op de woensdag. Dit heb ik zo gepland om een van de 5 doelen die de school zich vorig jaar gesteld heeft gestalte te geven. De verandering in het afternoon programma zijn overigens ook mede hierdoor geboren.

Sinds 7 Januari zijn er ook weer twee CIOS studenten op TK actief. Jasper en Melroy. Twee goede gasten die met veel energie en enthousiasme gestart zijn. Jasper is zaterdag jarig en Melroy de 20ste Februari (er is nog iemand jarig de 20ste....?!!) dus dat zijn iig twee bbq op z’n Nederlands. Het kost in het begin altijd even wat energie om de CIOS’ers weg wijs te maken op TK en onderdeel van mijn filosofie tav bewegings onderwijs met arme middelen, maar uiteindelijk geeft het mij weer wat meer “handen” om bezig te zijn met het afternoon programma (co-curriculum prgramme zoals dat nu genoemd wordt) en zaken als..... de sport school in Vryburg.

Ja, ik heb weer hoop. Ik zal er nu nog niet zo veel over schrijven maar er zijn weer mogelijkheden. Open deuren die gegeven zijn (dank Wiep) en gesloten deuren waar op geklopt moet worden en wonderwel ook open gaan. Ik denk dat ikover twee weken meer duidelijkheid heb en zal jullie dan verder berichtten over Vitality Health and Fitness center.

Thuis hebben we het goed. We zitten momenteel zonder nanny, ze had in december allerlei klachten waarin we haar bijgestaan hebben in dokters bezoeken, ziekenhuis bezoeken etc, etc. Vrij gegeven met behoud van salaris om aan te sterken en vervolgens hebben we nu al bijna twee maanden niets meer van haar gehoord. Emmanuel Wiebrand Top is dus nu ook al naar de crech. Het schoolte van Warona bied deze service en dus gaan Waroon en Emman elke ochtend als eerste de deur uit om als laatste weer binnen te komen (wij brenen en halen ze wel hoor!). Het is een mooi stel deze twee. Ik heb een videootje bijgevoegd van hen tweeen in bad; schateren!! Tumi en Mutsi zijn vorige week woensdag ook weer begonnen met school, Tumi in grade 3 en Mutsi in grade 6. De eeuwige strijdt van huiswerk maken en wat extra taken in het huishouden doen ivm geen nanny meer, is dus weer begonnen. Ondanks dat ze beide met goede (niet enkel mooie) raporten over gingen zijn het niet van die huiswerk makers. Liever butn speeln.

Claire gaat ook lekker de laatste tijd. Ik heb het idee dat ze grond onder haar voeten vind. Dat ze in de gaten krijgt wie Claire is en wat er op allerlei gebieden van haar verwacht wordt. De early thirties zijn ook niet makkelijk. Het is de fase waarin we ons gaan afvragen of we wel blij zijn met wat we doen en wie we zijn. Studies zijn afgerond, carieere gekozen, manneke gevonden, kids geboren.....,HELP... is dit nu werkelijk wat ik wil? Ze gaat overigens wel weer studeren. Ook al geeft ze al bijna 10 jaar les, ze is nooit een bevoegde teacher geweest. Daar wil ze nu verandering in aanbrengen. Ze gaat dus voor een teacher degree. Nog niets concreets maar binnen nu en een maand zal hier ook meer duidelijk over zijn. Daarnaast is ze als een van de twee docenten gekozen om in April twee weken naar New York te gaan met een 4tal studenten om te gast te zijn op Trinity high school, een miljoenairs kinderen school. Heel ander verhaal dan hier. Kijkt ze erg naar uit. Trinity is hier vorig jaar geweest met een aantal studenten. Claire heeft in die uitwisseling een project gedaan met een teacher van Trinity die ze verder gaan uitbouwen. Weet niet de ins and outs van dit maar het heeft iig communicatie tussen de studenten van beide scholen in zich.

Goed, het wordt al weer laat; tegen elven. Morgen is’t weer vroeg plassen (05h30) en Klaassie heeft zijn slaap nodig. Het gaat overigens goed met de energie die ik momenteel heb. Ik zal in het volgende verslag waarin ik jullie hopelijk goede dingen kan melden over mijn Vitality Health and Fitness center, meer vertellen hoe het met Klaas is. Voor nu OK.

Het gaat een ieder weer goed in dit nieuwe jaar. Moge je wildste dromen uitkomen....nhaa, misschien niet je wildste, maar je beste.

Moi

KJ and Family

ps; als je direct het verhaal leest na het ontvangen van het berichtje, zullen de foto's nog niet geplaatst zijn. Duurt een minuut of 5.

• 25 Januari 2011 - 20:59

Gretha:

Dank voor je verhaal. Vooral de video's zijn geweldig!!!
    Dikke kus!

• 26 Januari 2011 - 12:15

Sharine:

Hallo familie Top,
    Het is zoals altijd geweldig om weer iets te horen over jullie leven daar in Z-Afrika. Ik ben blij dat jij KJ jouw energie hebt hervonden en ....... houden zo. Ik wil jou bedanken dat jij de tijd neemt om ons op de hoogte te houden van jouw/jullie belevenissen en alles wat jullie bezig houdt want het is natuurlijk niet vanzelfsprekend. Zoals je zegt, het kost tijd en niet te vergeten de energie. Thanx.

Veel liefs en groetjes,

• 26 Januari 2011 - 12:51

Wiebrand:

He Top family,

Wat een geweldige filmpjes!!! Echt lachen. Super om ze zo samen te zien!
    Hoop echt voor jullie dat het Fitnesscentre van de grond komt. Ik heb afgelopen vrijdag nog even met Tom gesproken..... weet jij al meer?
    We bellen snel!

Kus van ons

• 26 Januari 2011 - 14:53

Jan En Betty:

Hallo Klaas Jan,
    Zoals Sharine schrijft, mooi om te lezen hoe het daar met jullie gaat.
    Ook de filmpjes zijn prachtig om te zien.

• 05 Februari 2011 - 11:11

Luuk:

Moi ome Klaas en de rest. Leuk hoor al die verhalen en filmpjes. We zouden er veel meer moeten kunnen zien en meemaken. Misschien er zelf eens in meespelen, maar ja dat vergt nogal wat organisatie, maar wie weet??

Groeten van neef Luuk

• 09 Februari 2011 - 16:51

Jeffrey:

hey Kj,

Wat leuk om wat over jullie te lezen! hier in nl gaat ook goed zit nu alweer in 2de jaar van de alo!! gaat goed net eindgesprek gehad en een dikke 8! doe de groetjes aan de vrouw en kinderen!!!

groeten Jeffrey

• 21 Februari 2011 - 19:29

Jacob En Rens:

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag ,en we hopen dat het je verders goed mag gaan.samen met vrouw en kinderen

• 04 Maart 2011 - 18:37

Jappie/mellie:

eey top,

mooi verslag, ja er is veel te doen hier, maar gelukkig zit jij overal achter aan.

en het begin ging het redelijk moeizaam, moesten iedereen even wennen aan alles hier.

maar door dat je ons zo vaak en goed helpt, gaat het voor ons gevoel stukke beter, dankje daar voor.
    wij vonden de Nederlandse bbq erg geslaagd.

we hebben nog drukke maanden/weken voor ons.

maar dat komt wel goed, we hebben altijd de familie top nog.

greats japmel de cios'ers

• 20 Mei 2011 - 17:08

J.h.top:

Nog geen bevalling en geen schuldgevoel????