South Africa v Uruguay - Reisverslag uit Vryburg, Zuid-Afrika van Klaas-Jan Top - WaarBenJij.nu South Africa v Uruguay - Reisverslag uit Vryburg, Zuid-Afrika van Klaas-Jan Top - WaarBenJij.nu

South Africa v Uruguay

Door: Klaas-Jan Top

Blijf op de hoogte en volg Klaas-Jan

17 Juni 2010 | Zuid-Afrika, Vryburg

South Africa versus Uruguay

Het hoofd geheven; Bafana versus Uruguay. Na de “draw” tegen Mexico was er hoop in rural South Africa, Vryburg (North West province) om specifiek te zijn. De “municipality” hier had op de “showground”, een groot sport park een groot scherm neergezet en stoelen en tenten genoeg voor heel Vryburg om gezamelijk naar de wedstrijden van Bafana te kijken. We besloten om de wedstrijd tegen Uruguay daar te kijken met Tumi en Mutsi. Oma Top besloot ook de kou te trotseren en mee te gaan. Om 19h30 begonnen met het verven van de SA flag op de gezichten van de boys, vele lagen kleren aan en het Bafana shirt er strak overheen. Rond 20h00 nog even de voor de engels sprekende afrikanen het national antum geoeffend maar daar om 08h15 mee op gehouden om het life mee te zingen op de show grounds.

20h25 op de showgrounds en net op tijd om te struggelen met het volkslied. Met nog zo’n honderd anderen naar twee schermen staan kijken op het enorme terrein waar de 100 aanwezigen eigenlijk in het niet vielen. We hebben het een helft volgehouden. De helft waarin SA op achterstand kwam na een geweldige goal van Uruguay. De kou (-4) deed ons besluiten de tweede helft thuis bij de kachel te gaan kijken.

Vlak voor de aftrap voor de 2e helft zaten we warm in de huiskamer. Vool goede hoop op de gelijkmaker begonnen we. Het leek goed, SA bracht pressie in de box van Uruguay. Lieten wat ruimte achter de verdediging maar je moet wat. We moesten scoren. Oei..., de scheids (een zakenman uit Zwitserland) heeft zaak zaken in SA verspeeld!! Ik weet dat hij niet de replay heeft maar ik vond het ook in de eerste keer gezien, geen overtreding waar een rood voor gegeven hoefde te worden. Ik vond het eigenlijk totaal geen overtreding! De tenen van de schoenen die elkaar raakten waren meer opgezocht door de striker dan dat de keeper contact zocht. Het werd stil in huis....., wat betekent dit? Liggen we er nu uit? Is the South African dream over? Het was duidelijk dat we niet meer zouden winnen, de 3de goal van Uruaguy was dan ook enkel voor de statestieken, die wellicht nog belangrijk gaan worden in deze poule.

Nu,de volgende ochtend, is er weer hoop. Als Frankrijk en Mexico nu eens gelijk spelen, en wij winnen van Frankrijk, dan...., dan worden we waarschijnlijk 2e in de poule. Laten we hopen Frankrijk en Mexico spelen gelijk, dan zitten wij volgende week life bij een kraker van een wedstrijd in Bloemfontijn; SA versus Frankrijk.

De nog in hoop levende Top familie.

• 17 Juni 2010 - 07:04

Inge:

Balen, ik heb de wedstrijd gezien en was voor SA....
    -4? Dat had ik toch niet gedacht...

groet, Inge

• 17 Juni 2010 - 08:26

Wiebrand:

He fam,

Piet Paulusma zal zeggen.. BBQ weer een 1 met die kou... verwacht je niet he! Maar denk zo koud als de temperaturen zijn zo bevriest ook de wens van de Bafana Bafana om de volgende ronde te halen. Toch blijf ik hopen.... Maar op tv lijkt het toch wel raar hoor mensen met dekens op de tribune in SA. hier gaan we ons richten op ned-japan. Wij zullen dat in SofiA bekijken. Zijn we toch een beetje in SA als we de eerste en laatste letter aanhouden dan ;)

Verder alles goed daar?

Groetjes aan iedereen

Kus Laura, Leon en Wiebrand

• 17 Juni 2010 - 09:22

Sharine:

Het was een rampzalige wedstrijd. Vind het jammer voor Bafana Bafana maar Zoals je zegt, er is nog hoop. may the best win.
    Liefs

• 17 Juni 2010 - 19:43

Herman:

Hey, ziet er goed uit, heb beide verslagen gelezen en zie toch dat het een hele belevenis is !
    Enjoy...-4 ?? toch wel koud, 't is hier warmer !

Mazzel!

• 25 Juni 2010 - 15:09

Henk:

Tja dan nu de hoop verder maar vestigen op Ghana???