WK in de achtertuin - Reisverslag uit Vryburg, Zuid-Afrika van Klaas-Jan Top - WaarBenJij.nu WK in de achtertuin - Reisverslag uit Vryburg, Zuid-Afrika van Klaas-Jan Top - WaarBenJij.nu

WK in de achtertuin

Door: Klaas-Jan Top

Blijf op de hoogte en volg Klaas-Jan

11 Juni 2010 | Zuid-Afrika, Vryburg

Dag familie, vrienden en WK lief hebbers,

Deze laatste aanhef; “ WK lief hebbers”, zal ik even uitleggen aan familie en vrienden. Ik heb me aangemeld als WK verslag gever voor deze site; waar ben jij.nu. Ik zal proberen zo nu en dan een verslag te schrijven over het WK hier in de achtertuin.

Over 10 minuten (20h00 donderdag avond 10 juni) begint het 2010 World Cup concert op SABC 1. (Nederland 1 zullen we maar zeggen). Dit net gaat alle WK wedstrijden life uitzenden om het ook mogelijk te maken voor de niet schotel TV kijkers het WK van minuut tot minuut te volgen. Goede zaak want vele van de achterban van BAFANA BAFANA heeft geen schotel op hun hutje maar wel een tv’tje met attene in de hut voorzien van stroom via het net of een accu.

Het leeft enorm in ZA. Een maand geleden was dat anders;” they won’t make it to the next round”. Nu, vooral na de overwinning op Denemarken afgelopen zaterdag, is dat een ander verhaal; “the cup will stay in South Africa!” We zullen het allemaal zien morgen middag, maar ik moet zeggen dat bij mij de hoop ook gestegen is. Het zal wellicht ook door de gekte zijn die je om zo’n overwinning heen ziet maar ze speelden goed. Ze wonnen terecht. Ik zie ze nu ook de tweede ronde in gaan en als mijn voorspellingen uit gaan komen zullen ze Nederland in de kwart finales tegen gaan komen. Dat is dan ook het einde voor Zuid Afrika in de World Cup. Jammer voor Zuid Afrika, maar het Nederlands elftal is toch een maatje te groot voor hun. Ik heb Oranje niet veel zien spelen maar van horen en zeggen heb ik begrepen dat ze er goed voor staan en de uitslagen laten dit ook zien.

Morgen ga ik ons LG LCD, 107 cm flat screen TV ophalen. Via de inlaws van een vriendin van Clair hebben we deze kunnen kopen voor 2000 Rand. De normale prijs ligt rond de 12.000 rand. Ik ga me verder niet afvragen hoe we dit zo goedkoop kunnen krijgen ik ga er enkel van genieten. ’s Avonds, nieuwe houtkachel aan, biertje bij de hand, chips over de vloer (Warona), met vrouw en kinderen op de bank en kijken maar.

Vryburg heeft op een van de voetbal/rugby velden een groot scherm neer gezet waar we de overdag games wellicht gaan kijken; lekker in het zonnetje, tussen de mensen, biertje van de tap (of van de fles) en de vuvuzelas’s proberen te vermijden.

Maandag zal ik met Claire naar Nederland v Denemarken gaan in Joburg en de 22ste gaan we met het Tumi en Mutsi naar SA v France. Beide dagen zal het vroeg uit de veren zijn om op tijd voor de wedstrijden te zijn. Het is toch resp 4,5 en 3,5 uur rijden naar de stadions voor ons. Dan is de achtertuin ineens erg groot. Het is dan wel in eigen land maar het blijven enorme afstanden af te leggen voor ons, wonende in het ruraal Zuid Afrika. Wedstrijden niet in het Noorden van het land gespeeld (Johannesburg, Rustenburg en Bloemfontijn) zijn voor ons niet te doen. De afstanden zijn te groot om in een dag op een neer te kunnen en de prijzen voor accommodatie liggen te hoog om er een korte vakantie van te maken. Dat beperkt ons dus in het bezoeken van wedstrijden. Als mijn voorspelling uit komt en Nederland en SA elkaar inderdaad gaan treffen in de kwart finales, dan hoop ik nog een kaartje te kunnen krijgen voor deze wedstrijd omdat die in Joburg wordt gespeeld. Ik heb kunnen zien dat er nog categorie 4 kaarten beschikbaar zijn voor deze wedstrijd en deze zijn niet te duur en enkel voor de Zuid Afrikaan bedoelt.

Ik wens jullie allen een prettig WK toe en ik hoop van harte dat SA and the Netherlands het ver gaan schoppen.

Kus KJ and family

  • 11 Juni 2010 - 14:37

    Fam Blokzijl:

    Leuk om je verhalen te lezen KlaasJan!

  • 12 Juni 2010 - 05:49

    Klaas-Jan Zelf:

    Jan Top en Sharine, het bleek dat ik het verhaal 3 x geplaatst had en jullie reactie stond bij de andere versies die nu dus verwijderd zijn, hiermee jullie reactie ook. Sorry, je kunt altijd nu weer een reactie plaatsen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Vryburg

Het leven in Zuid Afrika

Recente Reisverslagen:

27 Mei 2016

verslag 2015

17 Maart 2016

test

14 Januari 2015

Na 7 magere jaren, de vette jaren....

19 November 2014

nationale tv gehaald

25 Augustus 2014

vergeten
Klaas-Jan

WK in die enorme "achtertuin" van ons!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 145
Totaal aantal bezoekers 156101

Voorgaande reizen:

17 Januari 2006 - 30 November -0001

Het leven in Zuid Afrika

Landen bezocht: